вівторок, 4 грудня 2012 р.

Педагогічна діяльність Бориса Гринченка

Наукові читання до 150-річчя Бориса Грінченка


 


Питанням дослідження педагогічної діяльності Б.Гринченка займалися такі науковці як Веркалець Михайло Миколайович ( д.ф.н.; доцент кафедри історії л-ри і журналістики), Гайдаєнко Ірина Василівна (аспірант кафедри мовознавства Херсонського державного педагогічного університету) та інші.
Науковці зазначають про те, що на вітчизняній педагогічній ниві яскравий слід залишив Борис Дмитрович Грінченко — видатний український письменник, журналіст, прогресивний громадський діяч, ім'я якого поступово повертається з незаслуженого забуття до наших сучасників. Його настанови й рекомендації дедалі частіше беруть на озброєння викладачі вищих навчальних закладів та вчителі середніх шкіл, вихователі дошкільних закладів.


Значущою для нас є педагогічна спадщина Бориса Грінченка. Доля нечасто усміхалася до цієї незвичайної людини. У 16 років син дрібномаєтного дворянина Борис Грінченко, на той час захоплений ідеями народництва, за читання підозрілої літератури був заарештований і виключений із середньої реальної школи в Харкові. Тільки через два роки йому вдалося скласти при Харківському університеті іспит на звання вчителя, після чого став учителювати на селі. У 1881 році в с.Введенське Зміївського повіту почалась робота народним учителем,  якій було присвячено десять років життя.
Педагогічна система Б.Гринченка базується на таких принципах:
·        Рідна мова разом з народною мораллю, народною педагогікою сприяє формуванню таких рис майбутнього громадянина, як патріотизм, гуманність, добропорядність у взаєминах;
·        Традиції батьків, відбиті в рідній мові, забезпечують виховання людини з глибоким почуттям патріотизму. Цю ідею письменник втілив в оповіданні "Олеся" .
·        Б. Грінченко дотримувався думки, що для ефективного навчання клас доцільно ділити на групи, очолювані добре підготовленим учнем — помічником учителя;
·        Важливим завданням школи Б. Грінченко вважав трудове виховання як необхідну умову повсякденного життя, що забезпечує кращий фізичний розвиток, виробляє спритність і вміння володіти найнеобхіднішими інструментами. Думку про те, що фізична праця робить людину кращою, добрішою, письменник втілив у творах, написаних в Олексіївці — "Каторжна", "Грицько", "Украла", "Кавуни", "Панько", "Батько та дочка";
·        Істотного значення надавав педагог і формуванню в учнів уміння вести ділову документацію: писати листи, прохання і виступи перед аудиторією;
·        Розвитку логічного мислення учнів та оволодінню ними ораторським мистецтвом теж приділялася належна увага.Все це покликана робити не тільки школа, а й інші установи, зокрема бібліотека;
·        Висвітленню ролі книги в житті дитини присвячена і стаття Б. Грінченка "К вопросу о журнале для детского чтения в земской народной школе". На думку вчителя, розумовий розвиток дитини повинен бути цілеспрямованим, системним і безперервним. Він має забезпечуватися не тільки в процесі занять у школі, а й під час роботи над книгою поза її межами.
·        Вміло організована й спрямована робота з книгою — найголовніша запорука формування дитячих уподобань, смаків та загальної ерудиції. Таким чином, завдання книжки — систематично впливати на душу дитини з метою виховання її в потрібному напрямі, вироблення високих моральних якостей. Б. Грінченко наголошував на тому, що книга повинна бути пройнята ідеалами добра, правди, краси й гуманізму. Саме таким вимогам відповідає оповідання письменника "Дзвоник";
·        Поєднавши завдання письменника й педагога, Б. Грінченко дбав і про естетичне виховання школярів. Твори, написані для них, повинні відповідати усталеним художнім смакам народу, щоб з самого початку читання дитячий розум звикав до правдивого і художнього у мистецтві. Хороший твір, пише Б. Грінченко, має будити в маленького читача думку, розширювати його кругозір. Тому він повинен бути насамперед розумним. Важливу роль відіграє у творі цікавий сюжет. Принцип зацікавлення серед методів навчання Грінченка займає одне з чільних місць;
·        Ряд ідей висунув свого часу Б. Грінченко і стосовно друкування книжок для дітей. Він вважав, зокрема, що поганий шрифт підручників, як і книжок взагалі, псує дитині зір, розвиває короткозорість. Через те відстоював думку про букварі та читанки, друковані білими літерами на чорному фоні. Ця ідея не втратила своєї актуальності й нині;
·        Істотного значення надавав Б. Грінченко використанню в процесі навчання такого важливого принципу, як історизм, що забезпечує системність набутих знань та розуміння законів конкретної епохи;
·        Одним із найголовніших принципів навчання Грінченко вважав систематизацію знань. Таким повинен бути і виклад у дитячих журналах, написаних дохідливою, образною мовою;
І все ж найвизначнішим досягненням Гринченка-педагога є, очевидно, його буквар під назвою "Українська граматика до науки читання й писання". Письменник розповідав: "Я сам написав усю граматику друкованими літерами та й учив по ній читання й писання свою дитину і чужих дітей, щоб рідною мовою озивалася до їх наука". Але вперше надруковано цей підручник було лише у 1907 році в Києві після офіційного визнання царським урядом "малороссийского наречия".
Граматика складається з чотирьох частин: власне буквар, читання після азбуки, прописи і звернення "До вчителів" (методична стаття, де автор подає поради щодо методики роботи з підручником).
У своєму букварі Грінченко пропонує зразки косого письма малих і великих букв, а також слів і фраз з ними. Вправи для письма подано послідовно, що, без сумніву, сприяло виробленню навичок правильного каліграфічного письма.
Науковці, проаналізувавши матеріал букваря, свідчать про те, що методична побудова вивчення кожної букви, якої додержувався Б.Грінченко, є вдалою. Практика Грінченка збігається з поглядами сучасних методистів.
Букварна частина граматики поділена на 29 параграфів. Кожний включає предметний малюнок із підписом, до якого входить нова літера, окремі слова, речення, а згодом і невеликі оповідання. Автор відзначає, що намагався розташувати літери у такому порядку, щоб спочатку йшли легші для вимови звуки, і щоб вистачило матеріалу для читання. З другого параграфа в підручнику вміщено окремі письмові вправи граматичного характеру та поради вчителям про те, як слід організувати виконання учнями таких іправ.
Щодо алфавіту, поданого в "Українській граматиці", то Б.Грінченко в методичній статті "До вчителів" зауважив: 'Я взяв повний український алфавіт з 33 літер, тобто: всі ті літери, якими пишуться слова української мови, не викидаючи й літери Г, без якої нема змоги обійтися".
Особливої уваги заслуговують уміщені в букварній частині, а також у розділі "Читання після азбуки" тексти. Автор поставив перед собою завдання - давати матеріал повністю зрозумілий дітям, йдучи від легкого до складного, і цікавий за змістом. Хороший знавець фольклору, Б.Грінченко використав прислів'я, приказки, загадки, народні вірші. Спеціально для граматики він написав невеликі оповідання за мотивами народних сюжетів. Цей матеріал дібраний з урахуванням педагогічної доцільності, спрямований на виховання чуйності,чесності, почуття дружби, поваги до праці та навчання.
Б.Грінченко ознайомлює дітей з визначними іменами в українській літературі. У підручнику вміщено вірші Т.Шевченка, Л.Глібова, Є.Гребінки.
Підручник є досить цінним унеском у розвиток методики навчання грамоти українською мовою.
1893 рік був завершальним в учительській діяльності Грінченка, хоча свої педагогічні ідеї він продовжував розвивати у численних теоретичних працях — "Народні вчителі і вкраїнська школа", "Якої нам треба школи", "На беспросветном пути" — та втілювати у художніх творах з життя дітей і їх наставників — "Непокірний", "Брат на брата", "Дзвоник" тощо.
Педагогічна діяльність Б. Грінченка — новітня школа з передовими,практично вивіреними теоретичними висновками й узагальненнями, вміло ілюстрованими художніми творами. Він залишив нам у спадщину дуже повчальну педагогічну систему, ознайомлення з якою дедалі більше стає у пригоді в період перебудови нашого життя як учителям,
так і науковцям.

Немає коментарів:

Дописати коментар