Наукові
читання до 150-річчя Бориса Грінченка
Прийнято вважати, що Борис Гриченко поет, але він зробив дуже великий
внесок у розвиток української національної прози. Саме тому ми пропонуємо
зробити короткий огляд його епічного доробку через призму жанрової специфіки.
В українську літературу другої половини XIX — початку
XX ст. Грінченко ввійшов як майстер малої й середньої прози —
оповідання і повісті, причому пріоритет слід віддати останній. Сучасник
письменника АГАТАНГЕЛ
Кримський писав йому: «...Повість — то і єсть Ваш властивий «фах», в повісті Ви
робите суцільне враження»..
Перу Бориса Грінченка належать розлогі повісті «Сонячний промінь» (1890), «На розпутті» (1891), дилогія «Серед темної ночі» (1900) і «Під тихими вербами» (1901). Останньою в цій низці була повість «Брат на брата» (1907) — твір ідейно не простий і мало досліджений.
Першу повість Б. Грінченка «Сонячний промінь» було написано в СЕЛІ Олексіївка Катеринославської губернії, де письменник вчителював і мав змогу спостерігати за життям різних верств української провінції, так би мовити, «в натурі». У творі йдеться про українську інтелігенцію, яка життя своє хоче покласти на олтар служіння рідному народові — його просвіті.
У центрі твору — молодий народолюбець, «українофіл» Марко Кравченко, який знаходить дорогу до селян і починає проводити серед них активну просвітницьку діяльність.
Перу Бориса Грінченка належать розлогі повісті «Сонячний промінь» (1890), «На розпутті» (1891), дилогія «Серед темної ночі» (1900) і «Під тихими вербами» (1901). Останньою в цій низці була повість «Брат на брата» (1907) — твір ідейно не простий і мало досліджений.
Першу повість Б. Грінченка «Сонячний промінь» було написано в СЕЛІ Олексіївка Катеринославської губернії, де письменник вчителював і мав змогу спостерігати за життям різних верств української провінції, так би мовити, «в натурі». У творі йдеться про українську інтелігенцію, яка життя своє хоче покласти на олтар служіння рідному народові — його просвіті.
У центрі твору — молодий народолюбець, «українофіл» Марко Кравченко, який знаходить дорогу до селян і починає проводити серед них активну просвітницьку діяльність.
Розвиток тих самих
інтелігентських ідей бачимо і в другій повісті Бориса Грінченка — «На розпутті». Коли назва першої повісті
— «Сонячний промінь» — символізує світло знань, то другої — загальне суспільне
становище, зокрема становище української освіченої верстви, якому письменник
приділяє головну увагу.Головними героями твору є два молоді інтелігенти,
спочатку студенти університету, які мріють про активну роботу для народу, а потім
силою обставин сільські господарі — Демид Гайденко та Гордій Раденко. Поряд з
ними — люди різних орієнтацій, різних настроїв. Це культурники з досить
поміркованою і, як їм здається, цілком реальною програмою: «ближче зійтися з
народом», «розв'язати йому очі».
Уже перші повісті Бориса Грінченка з інтелігентського життя стали набутком
української літератури. У них вагома
суспільна проблематика, широке коло героїв, які представляють різні верстви
міста і села, яскраві ліричні й драматичні сцени.
Наступна повістева дилогія «Серед темної ночі» і «Під тихими вербами» . Тут Грінченко не торкається проблем інтелігенції, а всю увагу віддає селу, яким воно поставало на рубежі віків з усіма своїми складними й болючими процесами.
У центрі обох творів родина селянина Пилипа Сиваша, людини зі старосвітськими поглядами, чесного, працьовитого господаря. «Дочок у Сивашів не було, але троє синів, як соколів — Денис, Роман і Зінько» — починає свою розповідь автор. І саме життєві шляхи синів, їхні долі автор живописує уважно й послідовно, у стилі повісті-хроніки.
Наступна повістева дилогія «Серед темної ночі» і «Під тихими вербами» . Тут Грінченко не торкається проблем інтелігенції, а всю увагу віддає селу, яким воно поставало на рубежі віків з усіма своїми складними й болючими процесами.
У центрі обох творів родина селянина Пилипа Сиваша, людини зі старосвітськими поглядами, чесного, працьовитого господаря. «Дочок у Сивашів не було, але троє синів, як соколів — Денис, Роман і Зінько» — починає свою розповідь автор. І саме життєві шляхи синів, їхні долі автор живописує уважно й послідовно, у стилі повісті-хроніки.
Цікавими є ідеологічні повісті
Б. Грінченка — «Сонячний промінь», «На
розпутті» і, особливо, «Брат на брата».
Євгену Корецькому, головному герою повісті «Брат на брата» припала тяжка доля, він за політичну пропаганду сидить у в'язниці.
За мурами в'язниці Євгена Корецького чекають його численні прихильники, і екзальтована зустріч героя, що став символом проголошеної свободи, переростає у широкий мітинг, справжнє народне віче.
Євгену Корецькому, головному герою повісті «Брат на брата» припала тяжка доля, він за політичну пропаганду сидить у в'язниці.
За мурами в'язниці Євгена Корецького чекають його численні прихильники, і екзальтована зустріч героя, що став символом проголошеної свободи, переростає у широкий мітинг, справжнє народне віче.
Багато
працював Б. Грінченко й у жанрі малої прози, оповідання і нарису, створивши їх
близько п'ядесяти. Тематичний діапазон її досить широкий: це оповідання про
дітей: «Олеся» (1890), «Грицько» (1890), «Кавуни» (1891), «Украла» (1891),
«Дзвоник» (1897); про тяжке сирітство й самотність, через які у підлітка
з'являється навіть думка про смерть, самогубство: «Сама, зовсім сама» (1885),
«Ксеня» (1885), «Сестриця Галя» (1885).
Образи дітей виведено і в оповіданнях «Чудова дівчина» (1884), «Олеся» (1890), творах з патріотичною ідеєю, де в гостросюжетній формі підноситься думка про потребу відданості своєму народові й країні.
Образи дітей виведено і в оповіданнях «Чудова дівчина» (1884), «Олеся» (1890), творах з патріотичною ідеєю, де в гостросюжетній формі підноситься думка про потребу відданості своєму народові й країні.
Справжніми перлинами серед оповідань Грінченка є
твори про добре відоме йому село, сільську недолю — особливо про трагізм
становища незахищеної, бідної і самотньої людини. Три такі твори проаналізував,
високо оцінивши, Сергій Єфремов — «Без хліба» (1884),
«Хата» (1886) й «Каторжна» (1888). До них можна додати ще кілька, зокрема
«Підпал» (1893) та «Дядько
Тимоха» (1885).
Порівнюючи Україну Миколи Гоголя, казковий край, «где все обильем дьішит», де молоком і медом тече земля, де у вишневих садочках витьохкують соловейки, обіймаються молодята і живуть поетичні, безпечні, ніби сонні, проте дуже привабні люди, з Україною Б. Грінченка, Сергій Єфремов писав: «У Грінченка Україна — то край тяжкої праці, край злиднів, що забиває в людях часто всі їхні людські риси, край безмежного терпіння й знущання владущих класів та урядових органів, край, нарешті, безпросвітної темноти, що служить за добрий погній і тим злидням матеріальним, і тому нагнітові духовному, що посіли землю нашу од краю до краю»
Адресованість оповідань сільському читачеві зумовлювали ясність і простоту форми, хронологічну чіткість і послідовність, поєднання трагізму ситуацій з оптимістичною надією на краще майбутнє.
Окремою сторінкою малої прози Бориса Грінченка були твори про шахтарів Донбасу, їхню каторжну, небезпечну для життя працю, поневіряння їхніх сімей, у першу чергу дітей: «Серед чужих людей» (1889), «Батько та дочка» (1893), «Панько» (1893).
Порівнюючи Україну Миколи Гоголя, казковий край, «где все обильем дьішит», де молоком і медом тече земля, де у вишневих садочках витьохкують соловейки, обіймаються молодята і живуть поетичні, безпечні, ніби сонні, проте дуже привабні люди, з Україною Б. Грінченка, Сергій Єфремов писав: «У Грінченка Україна — то край тяжкої праці, край злиднів, що забиває в людях часто всі їхні людські риси, край безмежного терпіння й знущання владущих класів та урядових органів, край, нарешті, безпросвітної темноти, що служить за добрий погній і тим злидням матеріальним, і тому нагнітові духовному, що посіли землю нашу од краю до краю»
Адресованість оповідань сільському читачеві зумовлювали ясність і простоту форми, хронологічну чіткість і послідовність, поєднання трагізму ситуацій з оптимістичною надією на краще майбутнє.
Окремою сторінкою малої прози Бориса Грінченка були твори про шахтарів Донбасу, їхню каторжну, небезпечну для життя працю, поневіряння їхніх сімей, у першу чергу дітей: «Серед чужих людей» (1889), «Батько та дочка» (1893), «Панько» (1893).
В оповіданнях Грінченка розкриваються насамперед соціальні причини
(безземелля, визиск властей, злидні), які гнали селянина на шахти. Письменник
розкриває деморалізуючі риси шахтарського побуту: пияцтво, «бруд і гидоту»,
аморальні явища.
Окрему сторінку оповідної прози Б.
Грінченка складають його твори з життя панів й інтелігенції: «З заздрощів»,
«Зустріч» (1892), «Байда» (1892), «Як я вмер» (1901), «Історія одного протесту»
(1905), «Сам собі пан» (1906), частину яких написано у гостро сатиричному ключі.
Так,
в оповіданні «Сам собі пан» автор
показав, як простий селянин хотів спробувати панського життя: «Де пани бувають,
там і я побуваю, подивлюся, чи не можна якось так, щоб і мужик в одній хаті з
паном сидів». З цією метою він проїхав з панами вагоном першого класу, а також
відвідав концерт у залі дворянського собранія, звідки його поліцейські
випровадили і хотіли кинути у в'язницю. Таким чином, письменник показав, що в
панській діяльності простий селянин побачив суцільне лицемірство.
Борис Грінченко в малих формах епічної творчості переважно послуговувався традиційними формами письма. Проте в його прозі головний акцент зроблено на внутрішньому стані людини.
Борис Грінченко в малих формах епічної творчості переважно послуговувався традиційними формами письма. Проте в його прозі головний акцент зроблено на внутрішньому стані людини.
Отже, в малих і середніх формах епічної творчості автор переважно
послуговувався традиційними формами письма. Проте нові теми, нові образи, які
з'являлися в його оповіданнях і повістях, новий, більш динамічний темп життя в
кінці XIX — на початку XX ст., потребували нових стильових прийомів, нового
типу зображення. У прозі дедалі більше утверджується
імпресіоністична психологічна новела, в якій, відкидаючи описовість і докладну
оповідність, головний акцент зроблено на внутрішньому стані людини, на її
індивідуальній, осібній психології.
Немає коментарів:
Дописати коментар