Наукові
читання до 150-річчя Бориса Грінченка
підготувала: Гатаулліна Альбіна, УА-4
Поезія Грінченка тісно пов'язана з діяльністю трудового інтелігента. «Я
ніколи не належав
до тих поетів, що ввесь свій час можуть оддавати
пісні. На поезію завсігда я мав тільки короткі хвилини, вільні від праці, часом любої, дорогої, здебільшого — нудної,
наймитської. Моя пісня — то мій робітницький одпочинок і моя робітницька
молитва-надія».
Як поет Грінченко виступав з
ліричними поезіями, поемами, байками та перекладами з інших мов. Вперше
з'являються друком його поезії на початку 80-х років, а окремі збірки
поетичних творів відомі такі: «Пісні
Василя Чайченка» (1884), «Під сільською стріхою» (1886), «Нові пісні і думи
Василя Чайченка» (1887), «Під хмарним небом» (1893), «Пісні та думи» (1895),
«Хвилини» (у книзі «Писання»).
Провідне місце в кожній збірці Грінченка належить громадській ліриці. Поет розкриває сумні картини підневільного
життя народу, уболіває за його долю. В передмові до збірки «Під хмарним небом» він писав: «Невесела книжка: журба та сум та часом поривання боротися за яснішу
долю,— ледве блисне іноді щось веселіше. Не повеселить така книжка, хіба
засмутить читача! Та не вкрай винен за це і автор!Це південне
наше небо, що повинно було б сяяти живучим сяєвом,— дуже воно вже нахмарене. А
під хмарним небом не заспіваєш веселої пісні...».
Ця передмова проливає світ на сумні мотиви поезій, Грінченка. Поет
обумовлює свій смуток соціальними причинами і не впадає в безнадію, а
висловлює віру в часи, коли полинуть інші співи.
Великий вплив на розвиток громадських мотивів у ліриці Грінченка мали
твори Шевченка і Некрасова. Не випадково одним із ранніх його поезій є вірш «Некрасову й Шевченкові», в якому
проголошується народним співцям «великая слава довіку» та відзначається
спільність їхніх ідей:
Обидва за діло єдине ви бились,
За його обидва конали:
Святі почування братерства й любові
Ви в серці людей пробуджали
Образи трударів, бідноти, жебраків, проходять у ліриці Грінченка. Хвилюючий
образ дитини-сиротини, яка жебрачить, постає в поезії «Шматок хліба»:
Дивлюся: під тином сердешна дитина,
Хлоп'ятко маленьке,— вся в латах свитина,
—
Іде-шкутильгає, підходить
до хати...
Недавні ще сльози на личеньку знати,
І
видко у очах
голодную муку...
Від зображення окремих реалістичних епізодів бідняцького життя Грінченко
переходить до ширших реалістичних узагальнень, змальовує простори рідного краю
під хмарним небом соціальної несправедливості:
Убогії ниви,
убогії села.
Убогий, обшарпаний люд,—
Смутнії картини, смутні-невеселі...
Написана 1883 року поезія «Смутні
картини» зворушливим смутком за долю народу, за «ріднії села», за «ріднії
люди».
Пейзажна лірика Грінченка пройнята тужною любов'ю до рідного
краю. Поета тривожать думи про сучасне і минуле народу. Він не ідилії творить,
а висловлює пекучу печаль. Тут відчутні шевченківські традиції ліричних картин
природи.
Поета іноді приваблюють простори степу з мовчазними могилами і викликають
роздуми про минувшину й сучасність:
Серед степу на просторі
Могила стоїть, Навкруги трава висока
Хвилює-шумить...
Широчінь степова постає в думах поета «як воля сама», що заповнює мрії,
породжує тривогу.
Лагідну красу чарівного краєвиду описує поет у вірші «Під вербами» (1885). Тут—«верби старі похилилися», «в хвилях
купаються віти», «кладка під
вербами» — і на цьому
тлі вимальовується дівоча врода. А от уява поета переноситься до дніпрових
круч:
Дніпро реве й ревтиме поки віку,
І
плакати він буде і квилить...
Я зрозумів журбу його велику,
Тієї журби несила задавить
Навіть зображаючи весняні пейзажі, Грінченко вкраплює в них мотиви недолі
і горя народного. Приносить весна нові тривоги:
В степу рвачкий на волі вітер віє,
По світу він гуляє, де схотів,
І
бачить: скрізь недоля горе сіє,
І
повен світ нещастів і жалів.
Поезії циклу «Весняні сонети», які увійшли у
збірку «Під хмарним небом», говорять про багату поетичну обдарованість
Грінченка.
Він описує чарівну красу рідного краю, передає з сердечною теплотою пробудження
в природі.
Поет-реаліст відображає в різноманітних картинах обезземелення сільської
бідноти, що конає у темряві та злиднях. життєва сила ліричного героя-трудівника
налита соками рідного поля. Він носить у собі могутню любов до праці, тяжку
скорботу неволі, що тужливими піснями лягають на потом полите трудівне поле. Образ трудівника, в якому відтворено
характерні риси поневоленого народу, що носить у своїх думах і піснях
заковану, але незбориму силу. Таким постає образ ліричного героя в поезії «Хлібороб» (1884):
Я убогий родивсь, і в ті дні,
Як вмирать доведеться мені,
Тільки горе та стомлені
руки і
Та
ще серце, зотлілеє
з муки,
Я
зложу у дубовій труні
Єдина надія трудівника на те, що його «діти зберуть урожай». Віра в майбутнє,
в часи, коли народ розправить похилі плечі, визволить свою сковану могутність,
окрилює поета-народолюбця. У вірші «До
народу» (1884) він підносить шукання ідеалів у народному житті і закінчує
свою сповідь рядками:
За правду, за волю все зможу знести —-
І
жити, і вмерти
без страху!..
Громадсько-політична лірика Грінченка ідейно співзвучна не тільки з
українською демократичною поезією М. Старицького, П. Грабовського, а й таких
представників некрасівської школи, як І. Суриков, з поезією В. Курочкіна, з
творами російських народників М. Морозова, П. Якубовича та інших. У вірші «Друзям» (1889) він звертався до
побратимів:
Друзі кохані!
Ми будемо жити
В спілці із людьми-братами:
Ми бо великої людськості діти,—
Згода хай буде між нами!
Народ не може бути вічним рабом, коли в ньому не вгасла іскра вогню
Прометея,— цю тему розвиває Грінченко в багатьох віршах. Завдання поезії — боротися проти рабства, наповнювати душу
немеркнучими надіями.
Поета хвилює безмежне море людських сліз, страждань, крові, пролитої в
боротьбі за волю.
Великеє людськеє горе,
Безмірне, як темрява ночі,
Гучне, як безсоннеє море,
Страшне, як шаленого очі,
Панує — і сміх став риданням,
Ворожістю — братняя згода...
(«Великеє
людськеє горе»)
З гіркотою поет говорить: «Я — раб»
(1897). Так він назвав одну з ліричних поезій. Але раб може виявити гідність
борця, коли зароджується бажання розбити кайдани:
Я з тих рабів, що єсть у їх
Жадання пута розбивати
І ті будівлі руйнувать,
Що в їх стирчать залізні грати
Я з тих рабів, що їм на те
Дається рабське убрання,
Щоб швидше рабство розвалять,
Одняти в ката панування
Тема боротьби й віри в перемогу трудящих була провідною в ліриці Грінченка
на різних етапах його творчості і весь час набувала глибшого ідейного змісту
А коли в політичному житті країни намітилося нове революційне піднесення,
Грінченко в 1903 році пише вірш
«Приходить час», в якому ставить питання про місце громадянина в
суспільному житті:
Приходить
час, приходить час,—
Сказати кожен мусить з нас,
Чи він народу вірний син,
Чи тільки раб похилий він,
Чи раб похилий, чи боєць —
Хай кожен скаже навпростець!
Присвячуючи окремі поезії борцям за волю, Грінченко в дусі героїчної
романтики оспівує їх мужність.
З розвитком громадсько-політичних мотивів у ліриці набувають більшої
ідейної гостроти і сатиричні поезії
Б. Грінченка.
У сатиричному звертанні до лібералів «Російським
лібералам» (1897) поет розвінчує їх як прислужників царизму, що покірно
гнуть спину перед ним:
Гучно
ляскає батіг,—
Ви
ж гнете покірно
спини,
Вбогодухії сини...
А в поезії «Українець» (1892)
Грінченко висміяв українських
лібералів-«патріотів», які вихваляють
Україну за сало та галушки, одягають вишивані сорочки,
проголошують промови і проливають за народ «ложку сліз», щоб приховати свою
вовчу вдачу.
Зброї сатиричного слова не залишав поет і в часи тяжкої передсмертної
хвороби. Він пише вірш «Всемогутній єси, боже», в якому дає
іронічну «сповідь» перед богом:
І на все, що нагрішив я,
Воля все
була твоя,
То й карать мене не можеш.
Сам ти винен, а не я.
Розвиваючи традиції Глібова, Грінченко звертається і до жанру байки.
Грінченко написав ряд байок за сюжетами народних гуморесок, відтворивши в
них народну мудрість, уміння простої людини перемагати сміхом своїх
супротивників. Такими є байки: «Циган
та Хлібороб», «Брехун», «Швидка робота», «Химчині співи».
Визначальною ознакою байок Грінченка є їх ліризм, виразність етнографічно-побутових деталей, мальовничість
картин української природи. Взяти хоча б байку «Хміль та Квітки». Сповнена народнопісенного колориту, вона
сприймається у всій поетичній красі описів природи. Тут — «барвіночок хрещатий
обняв, розрісшися, грядки», «мліють зірочки гвоздик», «біла й ніжна Резеда
тихенько з купки вигляда», «повився вгору Хміль кудлатий». Ця поетична
мальовничість байок Грінченка є однією з ознак оригінальності байкаря.
У байці «Струмок та Діти» приваблює нас поетичний
пейзаж:
З високих гір струмок збігав
Аж на квітчастую долину,
Водою землю напував
І навкруги живив усю рослину
Привертає увагу і своєрідна мораль цієї байки:
Струмок — се
поступ світовий:
Хоч спершу тихий та малий,—
Непереможний він, і роблять ті як діти,
Що думають його спинити
Підносячи в байках ідеї гуманізму,
людяності, громадського обов'язку, байкар посилається на влучні народні
прислів'я, користується багатими фразеологічними надбаннями українського
фольклору.
Так Грінченко поширював межі жанру байки, по-новаторському збагачував її
зміст і форму, пов'язуючи байкарську творчість з громадською лірикою, з
естетикою героїко-визвольної поезії.
Таким чином, поетичні збірки Бориса Грінченка є яскравим
громадянсько-політичним явищем у культурному житті України. Вони розкрили
широчезне поле проблем, а мотиви, під крилом талановитого поета-лірика
викристалізовують образи українців різного соціального стану, поглядів, і вони
зливаються в широку панораму українського життя, яке Грінченко вважав
соціально-несправедливим.
Ми вважаємо, що аналізовані поетичні збірки актуальні і сьогодні, цікаві
тим, що доносять до читача, засобами вишуканого
українського слова, життя народу більш ста років тому.
У нашій доповіді використовувалися праці таких дослідників, як: Петра
Волинського, Євгена Хропка, Анатолія Погрібного, Богдана Пастуха, Олексія Неживого.
Немає коментарів:
Дописати коментар