четвер, 10 травня 2012 р.

ПРОБЛЕМАТИКА МАЛОЇ ПРОЗИ ГРИГОРА ТЮТЮННИКА

Студентська науково-практична конференція, присвячена Дню науки  
«Сучасні орієнтири філологічних досліджень»

 
View more PowerPoint from shinshilla
 
Григір Тютюнник – видатний митець української літератури ХХ століття. Саме завдяки такому письменникові можемо говорити про художню довершеність та справжність української літератури в нелегкі для неї часи.
Постать видатного українського письменника Г.Тютюнника вже кілька десятиріч кінця ХХ – початку ХХІ століття в центрі уваги як історії української літератури, так і письменницької мемуаристики. Особливо багато досліджень присвячено інтерпретації різних творів, їхньої образної системи, художніх особливостей, психології. Але проблематика творчості Григора Тютюнника розглянута недостатньо, тому потребує детального аналізу, чим і зумовлена актуальність нашої роботи.
Творчість Г.Тютюнника була у полі зору таких літературознавців як  М.Вінграновський, І.Дзюба, В.Дончик, М.Жулинський, М.Ільницький, В.Коваль, М.Коцюбинська, В.Марко,  Л.Мороз, Р.Мовчан, О.Мусієнко, В.Нарівська, О.Неживий, В.Панченко, М.Сулима, Г.Сивоконя, М.Ташаненко, В.Шевчук та інші.
Об’єктом дослідження є збірка новел та оповідань «Батьківські пороги».
Предмет дослідження – проблематика малої прози у збірці «Батьківські пороги».
Мета роботи – визначення типів проблем малої прози Г.Тютюнника  на прикладі збірки «Батьківські пороги».
Мета роботи була досягнута вирішенням комплексу конкретних завдань. Ми вивчили наукову літературу з проблеми, розкрили поняття змісту художнього твору, проблематики, дослідили види проблем у творчості Григора Тютюнника, шляхом аналізу збірки новел та оповідань «Батьківські пороги».
Проведене дослідження підтвердило, що Григір Тютюнник – видатний митець української літератури ХХ століття. Через свою творчість автор зумів передати події того непростого часу, підняти найгостріші суспільні проблеми. Він це зробив дуже тонко, майстерно, без активного авторського втручання, власних висновків і оцінок.
Письменнику було присуджено премію Л.Українки та Шевченківську премію.
Аналіз матеріалу дозволяє стверджувати, що внутрішній зміст твору – це ставлення письменника до зображуваного у художньому тексті, реакція на явища дійсності [1].
Дослідивши різноманітні класифікації літературознавців, можна зробити висновок, що внутрішній зміст твору складається з п’яти  елементів – ідея, проблема, тема, художній матеріал, фактичний матеріал.
У результаті дослідження було встановлено, що приділяється велика увага проблематиці. Але не всі літературознавці відносили проблематику до змісту художнього твору: Г.Поспєлов, С.Калачова, Л.Тимофеєв (пізніше), В.Неділько, В.Кузьменко, А.Ткаченко, Л.Юдкевич, Р.Гром’як, Ю.Ковалів, В.Теренок вважали, що цей структурний елемент входить до змісту твору, а Г.Абрамович, В.Титов, П.Волинський, Ф.Головенченко, О.Ревякін стверджували, що проблематика не є основною складовою змісту твору [4].
Аналіз матеріалу дозволяє стверджувати, що В.Іванишин розуміє під проблематикою аспект змісту твору, на якому акцентує свою увагу автор. Розв’язання поставленого у творі художнього завдання – частина творчого процесу письменника, яка знаходить своє втілення в проблематиці [3].
У результаті дослідження було з’ясовано, що проблематика художнього твору може бути різноманітною, як і питання, що хвилюють письменника та суспільство. Вона реалізується по-різному – може бути виражена напряму чи опосередковано. Але проблематика по-справжньому художнього твору не тяжіє до всього тексту, а складає одну із сторін його художнього змісту поряд з тематикою та ідеєю.
Дослідивши збірку «Батьківські пороги» Григора Тютюнника, було визначено, що головні герої його новел та оповідань – це в основному звичайні сільські люди.
У результаті аналізу збірки «Батьківські пороги» Григора Тютюнника виділено такі групи проблематики:
                                                           ¾            Соціальні (проблема села – «Син приїхав»; мігративна – «Оддавали Катрю», «Син приїхав»; розбіжності у поглядах – «Холодна м’ята»).
Отже, піднімаючи соціальні проблеми, Григір Тютюнник показує різнопланові характери, які жили в той час, намагається показати місце села у долі кожної людини. Автор наголошує на актуальних, суспільних проблемах часу, питань майбутнього щастя народу.
                                                           ¾            Філософські (швидкоплинність часу – «Дядько Никін»; самотність людини «Печена картопля», «Холодна м’ята», «Бовкун», «Дивак»;  проблема долі людини – «Деревій»; проблема духовності людини – «Син приїхав»).
Отже, письменник приділяє значну увагу філософським роздумам над проблемами швидкоплинності часу, самотності людини, долі людини та її духовності. Питання, які розглядає автор є актуальними й сьогодні.
                                                           ¾            Побутові («У Кравчини обідають», «Бовкун»).
Таким чином, Григір Тютюнник через побут простих людей намагався показати проблеми, які виникають у звичайних селянських сім’ях.
                                                           ¾            Психологічні («Холодна м’ята», «Дивак»).
Г.Тютюнника цікавлять не тільки соціальні, філософські та побутові проблеми, а й психологічні. Автор намагався показати життя простих людей через психологічну призму.
Аналіз збірки «Батьківські пороги» показав, що письменника дуже хвилювали соціальні проблеми, а особливо сучасне йому село, та філософські. Тому, безперечно, саме ці проблеми переважають у його творчості. Не менше хвилювали Григора Тютюнника побутові та психологічні проблеми.
У результаті дослідження було встановлено, що біографія Григора Тютюнника мала великий вплив на його творчість. Саме з дитинства формувалося світовідчуття письменника, його індивідуальний стиль. Тяжкі умови дитинства відіграли істотну роль і у виборі тем, сюжетів, проблем його творів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1.      Галич  О. Теорія літератури: підручник. – Вид. четверте, стереотипне  / Галич О., Назарець  В.,  Васильєв  Є. –  К.:  Либідь,  2008.  –  488  с.
2.      Дзюба І. Великий людинознавець: До вивчення творчості Григора Тютюнника // Урок української. – К.: Дніпро. – 2003. – №3.
3.      Іванишин В.П. Нариси з теорії літератури: [навч. посібник] / Іванишин В.П. – К.: Академія, 2010. – 256 с.
4.      Крупчанов Л.М. Введение в литературоведение / Крупчанов. – М.: ОНИКС, 2005. – 416 с.
5.      Мороз Л. Григір Тютюнник: Нарис життя і творчості. / Мороз Л. – К.: Дніпро, 1991. – 207 с.
6.      Панченко В. Сага Григора Тютюнника // Панченко В. Енергія пошуку. – К.: Факт, 1983. – 204 с.

Коробач Ірина,
студентка групи УА-3.
Науковий керівник:
к.ф.н. Макаренко Л.В.

Немає коментарів:

Дописати коментар