Студентська науково-практична конференція, присвячена Дню науки
«Сучасні орієнтири філологічних досліджень»
View more PowerPoint from shinshilla
1) Поняття «орфоепія» виникло у процесі
осмислення звукової організації національної
мови. Орфоепія
визначає вимову звуків у певних звукосполученнях, а також в окремих граматичних
формах, словах і групах слів.
Вона охоплює звукове оформлення окремих слів або груп слів (сердечний і сердешний, чесний і баластний), закріплення місця наголосу за певними групами слів (легки'й, кіломе'тр, одина'дцять) і граматичних форм (пишу', пи'шемо). Отже, поняття «орфоепія» ширше, ніж поняття «фонетична система».
Вона охоплює звукове оформлення окремих слів або груп слів (сердечний і сердешний, чесний і баластний), закріплення місця наголосу за певними групами слів (легки'й, кіломе'тр, одина'дцять) і граматичних форм (пишу', пи'шемо). Отже, поняття «орфоепія» ширше, ніж поняття «фонетична система».
2) Предметом орфоепії є
правильна вимова звуків, їх сполучень, окремих слів і їх граматичних форм,
вплив наголосу, складу та інтонації на літературну вимову.
3) Орфоепічні вправи складаються з
двох груп: слухових та артикуляційних .
4) Формування орфоепічних навичок
українського літературного мовлення має відбуватися в загальній послідовності,
яка передбачає два підходи до опрацювання матеріалу: 1) від окремого звука; 2)
від речення чи цілого тексту.
5) Формування орфоепічних навичок
українського літературного мовлення має відбуватися в загальній послідовності,
яка передбачає два підходи до опрацювання матеріалу: 1) від окремого звука; 2)
від речення чи цілого тексту.
Добираючи вправи, слід
ураховувати не тільки зміст матеріалу, що вивчається, але і характер та форму
виконання завдань ( усна, письмова), сполучення вправ, послідовність за
ступенем трудності( від простих до складних).
6) Аналіз робіт методистів (
Успенський М.Б., Вознюк Л.В., Пентелюк М.І., Коваль А.П., Луценко І.О.,
Пашківська Н.А., Богомолова А.М., Савченко М.А., Вашуленко М.С., Хорошковська
О.Н.) дозволив визначити принципи, методи роботи над формуванням орфоепічних
навичок учнів у школах з російською мовою навчання. Серед низки методів ми
виділили метод імітації, тобто наслідування,методи запам’ятовування,
заучування, спостереження, методи вправ, як найефективніші у роботі над
формуванням орфоепічних навичок учнів. Кожному методу відповідають ті чи інші
прийоми, котрі, в свою чергу, поділяються на дві групи: дидактично - методичні та
предметні. Серед прийомів дидактично – методичних, вчені виокремлюють
зіставлення, зазнаючи, що воно є універсальним в умовах вивчення
близькоспоріднених мов.
7)У розділі «Фонетика. Орфоепія.
Графіка,Орфографія.» нами були проаналізовані і виділені основні завдання,
котрі стосуються формуванню
орфоепічних умінь і навичок,для забезпечення знання і вміння учнів:
- розрізняти звуки і букви,види
звуків;
- вільно користуватися алфавітом;
- правильно вимовляти звуки,
наголошувати слова;
- користуватися орфоепічними словниками;
- вимовляти слова відповідно до норм
української літературної мови, правильно використовувати друкований (
написаний) текст під час читання;
- правильно вимовляти слова з
апострофом;
- правильно вимовляти, читає і записує
з голосу слова з буквосполученнями йо, ьо (в межах вивченого матеріалу);
- вибирати правильний варіант уживання
прийменників у–в, з–зі–із, сполучників і–й;
- правильно вимовляти, відтворює під час
читання і пише запозичені слова відповідно до вивчених
правил.
8) Аналіз змісту чинних програм та підручників шкіл з
російською мовою викладання, методичної літератури, наукових праць довели, що у
сучасній практиці шкіл з російською мовою викладання проблемі формування
орфоепічних навичок приділяється не достатньо уваги через невелику кількість
методичної літератури, відсутність системі вправ, що забезпечували б комплексну
роботу над формуванням літературної вимови.
Досягти цього можна завдяки удосконаленню уроку - єдності форм і
змісту, з цією метою ми розробили систему різноманітних вправ.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1. Бойко В.І. Проблема орфоепії
української літературної мови //
Мовознавство. – 1987. - № 11. – С. 12-14. Доступний з <
http://www.twirpx.com/file/166489/ >
2. Варемус К. І. Пізнавальні завдання
орфоепічного змісту для учнів початкових класів. // Початкова школа. – 1991.- №
2. – С. – 28 – 31.
3. Варзацька Л.О. Активізація мовленнєвої
діяльності учнів // Початкова школа. – 1991. – №2. – С. 28-31.
4. Вашуленко М. С. Державний освітній
стандарт з української мови (початкова ланка) // Початкова школа. — 1997. - №
2. - С.2-5.
5. Винницький В. М. Наголос у сучасній
українській мові / Василь Михайлович Винницький. – К.: Рад. шк.., 1984.- 162с.
Доступний з < http://ua-mova.livejournal.com/1189007.html >
6. Горецькій П. Й. Про правовимову або
орфоепію літературної мови // Червоний шлях, 1929.– №5—6. –С.197—200 с.
Доступний з < http://movahistory.org.ua/wiki/ >
7. Державний стандарт базової і повної
середньоі освіти//Диво слово. – 2004 - №3 – С. 76-80.
8. Дорошенко С.І. та ін. Методика
викладання української мови: навч. пос. / Сергій Іванович Дорошенко. – К.: Вища школа, 1992. – 380 с.
9. Наконечний С.Ф. Орфоепічні норми та їх
значення // укр. мова і літ. В шк.. – 1958. - №1. – С. 60-72. Доступний з <
http://www.ukrlit.vn.ua/article/1046.html >
10. Палей И. Р. Очерк по методике
русского языка. – М.: Просвещение,1965.-147 c. Доступний з <
portal.vkgu.kz:1010/5412/5.doc >
Коваль Тетяна
Михайлівна
Студентка групи УМ 3
Науковий
керівник
Ковтун Ірина Миколаївна
Немає коментарів:
Дописати коментар