середу, 9 травня 2012 р.

ФОРМУВАННЯ ОРФОЕПІЧНИХ НАВИЧОК П’ЯТИКЛАСНИКІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Студентська науково-практична конференція, присвячена Дню науки
«Сучасні орієнтири філологічних досліджень» 
View more PowerPoint from shinshilla
1)      Поняття «орфоепія» виникло у процесі осмислення звукової організації національної мови.      Орфоепія визначає вимову звуків у певних звукосполученнях, а також в окремих граматичних формах, словах і групах слів.
Вона охоплює звукове оформлення окремих слів або груп слів (сердечний і сердешний, чесний і баластний), закріплення місця наголосу за певними групами слів (легки'й, кіломе'тр, одина'дцять) і граматичних форм (пишу', пи'шемо). Отже, поняття «орфоепія» ширше, ніж поняття «фонетична система».
 2) Предметом орфоепії є правильна вимова звуків, їх сполучень, окремих слів і їх граматичних форм, вплив наголосу, складу та інтонації на літературну вимову.
3) Орфоепічні вправи складаються з двох груп: слухових та артикуляційних .    
4) Формування орфоепічних навичок українського літературного мовлення має відбуватися в загальній послідовності, яка передбачає два підходи до опрацювання матеріалу: 1) від окремого звука; 2) від речення чи цілого тексту.
 5)  Формування орфоепічних навичок українського літературного мовлення має відбуватися в загальній послідовності, яка передбачає два підходи до опрацювання матеріалу: 1) від окремого звука; 2) від речення чи цілого тексту.
  Добираючи вправи, слід ураховувати не тільки зміст матеріалу, що вивчається, але і характер та форму виконання завдань ( усна, письмова), сполучення вправ, послідовність за ступенем трудності( від простих до складних).
 6) Аналіз робіт методистів ( Успенський М.Б., Вознюк Л.В., Пентелюк М.І., Коваль А.П., Луценко І.О., Пашківська Н.А., Богомолова А.М., Савченко М.А., Вашуленко М.С., Хорошковська О.Н.) дозволив визначити принципи, методи роботи над формуванням орфоепічних навичок учнів у школах з російською мовою навчання. Серед низки методів ми виділили метод імітації, тобто наслідування,методи запам’ятовування, заучування, спостереження, методи вправ, як найефективніші у роботі над формуванням орфоепічних навичок учнів. Кожному методу відповідають ті чи інші прийоми, котрі, в свою чергу, поділяються на дві групи: дидактично - методичні та предметні. Серед прийомів дидактично – методичних, вчені виокремлюють зіставлення, зазнаючи, що воно є універсальним в умовах вивчення близькоспоріднених мов.
 7)У розділі «Фонетика. Орфоепія. Графіка,Орфографія.» нами були проаналізовані і виділені основні завдання, котрі  стосуються формуванню орфоепічних умінь і навичок,для забезпечення знання і вміння учнів:
- розрізняти звуки і букви,види звуків;
- вільно користуватися алфавітом;
 - правильно вимовляти звуки, наголошувати слова;
- користуватися  орфоепічними  словниками;
- вимовляти слова відповідно до норм української літературної мови, правильно використовувати друкований ( написаний) текст під час читання;
- правильно вимовляти слова з апострофом;
- правильно вимовляти, читає і записує з голосу слова з буквосполученнями йо, ьо (в межах вивченого матеріалу);
- вибирати правильний варіант уживання прийменників у–в, з–зі–із, сполучників і–й;
 правильно вимовляти, відтворює під час читання і пише запозичені слова відповідно до вивчених правил.     
8) Аналіз змісту чинних  програм та підручників шкіл з російською мовою викладання, методичної літератури, наукових праць довели, що у сучасній практиці шкіл з російською мовою викладання проблемі формування орфоепічних навичок приділяється не достатньо уваги через невелику кількість методичної літератури, відсутність системі вправ, що забезпечували б комплексну роботу над формуванням літературної вимови.
        Досягти цього можна завдяки  удосконаленню уроку - єдності форм і змісту, з цією метою ми розробили систему різноманітних вправ.
СПИСОК  ВИКОРИСТАНИХ  ДЖЕРЕЛ:
                                              
1.  Бойко В.І. Проблема орфоепії української літературної мови   // Мовознавство. – 1987. - № 11. – С. 12-14. Доступний з < http://www.twirpx.com/file/166489/ >
2.  Варемус К. І. Пізнавальні завдання орфоепічного змісту для учнів початкових класів. // Початкова школа. – 1991.- № 2. – С. – 28 – 31.
3. Варзацька Л.О. Активізація мовленнєвої діяльності учнів // Початкова школа. – 1991. – №2. – С. 28-31.
4.   Вашуленко М. С. Державний освітній стандарт з української мови (початкова ланка) // Початкова школа. — 1997. - № 2. - С.2-5.
5. Винницький В. М. Наголос у сучасній українській мові / Василь Михайлович Винницький.  – К.: Рад. шк.., 1984.- 162с. Доступний з < http://ua-mova.livejournal.com/1189007.html >
6.  Горецькій П. Й. Про правовимову або орфоепію літературної мови // Червоний шлях, 1929.– №5—6. –С.197—200 с. Доступний з < http://movahistory.org.ua/wiki/ >
7. Державний стандарт базової і повної середньоі освіти//Диво слово. – 2004 - №3 – С. 76-80.
8. Дорошенко С.І. та ін. Методика викладання української мови: навч. пос. / Сергій Іванович Дорошенко.  – К.: Вища школа, 1992. – 380 с.
9.  Наконечний С.Ф. Орфоепічні норми та їх значення // укр. мова і літ. В шк.. – 1958. - №1. – С. 60-72. Доступний з < http://www.ukrlit.vn.ua/article/1046.html >
10. Палей И. Р. Очерк по методике русского языка. – М.: Просвещение,1965.-147 c. Доступний з < portal.vkgu.kz:1010/5412/5.doc >

Коваль Тетяна Михайлівна
Студентка групи УМ 3
        Науковий керівник
Ковтун Ірина Миколаївна

Немає коментарів:

Дописати коментар