середу, 9 травня 2012 р.

ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ФОНЕТИЧНОГО АНАЛІЗУ СЛІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 5 КЛАСІ ШКІЛ З РОСІЙСЬКОЮ МОВОЮ НАВЧАННЯ


Студентська науково-практична конференція, присвячена Дню науки  
«Сучасні орієнтири філологічних досліджень»

 
View more PowerPoint from shinshilla
Українська мова є державною, тому її вивчення обов’язкове у навчальних закладах різного типу, зокрема в школах з російською мовою навчання. Питання, що пов’язані з вивченням української мови як державної у середніх класах перебувають у полі зору таких
учених, як: Біляєв О.М.,  Пентилюк М.І.,  Коломійченко О.Ф., Іваненко В.К., Тихова В.І.. Однією з важливих проблем методики вивчення української мови як державної є формування вмінь фонетичного аналізу, оскільки від осмисленого засвоєння звукової системи залежить рівень сформованості не тільки фонетичних умінь, а й орфографічних, й орфоепічних тощо. Саме це обумовило вибір теми нашого дослідження.
Обєкт  – процес формування вмінь фонетичного аналізу.     
Предмет – види вправ для формування вмінь фонетичного аналізу
Мета –  теоретично обґрунтувати систему вправ і завдань для формування вміння фонетичного аналізу слів української мови в школі з російською мовою навчання.
Мета зумовила завдання:
      проаналізувати  наукову літературу за визначеною темою;
      окреслити особливості формування вмінь фонетичного аналізу слів  у школі з російською мовою навчання;
      визначити види вправ для формування вмінь фонетичного аналізу слів;
      розробити вправи й завдання для формування вмінь фонетичного аналізу слів в школі з російською мовою навчання.
Методи дослідження:
а) теоретичні : аналіз  наукової  літератури; порівняльно-зіставний аналіз звукової системи;
б) емпіричні: елементи описового й системного  методів, якісний та кількісний аналіз вправ. 
На основі праць лінгвістів української мови Н. Тоцької, В. Лободи, російської мови –  А.В. Дудникова, В.Н. Нємченко, К.И. Демидової, Т.А. Зуєвої ми визначили, що критерії класифікації голосних і приголосних однакові в обох мовах:
голосні  класифікують за місцем творення (в укр. мові – переднього і заднього ряду, у  рос. мові – переднього,  середнього, заднього ряду,), за способом творення ( в укр. мові –  високого, середнього, високо-середнього, низького піднесення, у рос. мові - високого, середнього, низького піднесення), за участю губ – лабіалізацією ( в обох мовах – лабіалізовані й нелабіалізовані);
приголосні – за джерелом звука (участь голосу та шуму; в обох мовах: сонорні, шумні – дзвінкі, глухі), за місцем творення (в обох мовах: губні –  губно-губні, губно-зубні; язикові –  передньоязикові: зубні, альвеолярні; середньоязикові, задньоязикові; в укр. мові – й гортанний), за способом творення шуму ( в обох мовах: проривні, щілинні, дрижачі, зімкнено-щілинні ( африкати ); в рос. мові – й зімкнено-прохідні), за палаталізацією ( в укр. мові: палатальні, палаталізовані, напівпалаталізовані; в рос. мові – палаталізовані (парні, непарні м’які), не палаталізовані (непарні тверді)), за назалізацією ( в обох мовах: назалізовані, неназалізовані ), за акустичним враженням ( в обох мовах: шиплячі, свистячі).
Проаналізувавши класифікації  голосних і приголосних за різними  критеріями, ми зробили порівняльно-зіставний аналіз системи консонантизму й вокаліму й з’ясували, що в українській і в російській мовах однакові характеристики  за всіма критеріями мають  14 приголосних звуків:  / ґ /, / д /, /д׀/, / з /, / з׀/, / j /,  / р /, / р׀ /, / с /, / с׀ /, / т /,  / т׀/, / х /, / ц /; та 4 голосних: / і /, / е /, / у /, / о /. Інші  звуки мають свої артикуляційно-акустичні риси. У системі консонантизму: за участю голосу й шуму –  укр.: /в/ –  сонорний, непарний; /х/, /ц/, /ч/ – парні /г/, /͡дз /, / ͡дж /; рос.: /в/– дзвінкий, парний /ф/; /х/, /ц/, /ч׀/  – непарні; за місцем творенняукр.: / г /  – гортанний; рос.: / г / – задньоязиковий; за способом творення шуму –    укр.: / м /,/ н /, / н׀ /– проривні; / л /, / л׀ /  – щілинні; рос.: / л /, / л׀ /, / м /, / м׀ /, /н /, / н׀ /– зімкнено-прохідні. За палаталізацією укр.: / ͡дз/, /ц׀ /; рос.: /б׀/, /п׀/, /в׀/, /ф׀ /, /м׀ /, / ͞ш׀ /, / ͞ж׀ /, /ч׀ /; за акустичним враженням укр.: /͡дж /, /ч/ –  шиплячі;   /͡дз/, /͡дз׀ /, /ц׀ / –   свистячі;  рос.: / ͞ш׀ /, / ͞ж׀ /, /ч׀ /– шиплячі. У системі вокалізму: за місцем творення –  укр.: /и/ – переднього, /а/  – заднього  ряду; рос.: /ы/,/а/– середнього ряду; за способом творення – укр.: /и/– високо-середнього піднесення; рос.: /ы/ – високого піднесення.  
Методичними основами нашого дослідження були праці таких вчених, як: М. І. Пентилюк, Т.Г. Окуневич, З. Бакум, І.С. Олійник, В.К. Іваненко, Л.П. Рожило, О.С. Скорик, О.Н. Хорошковська. Проаналізувавши методичну літературу й науково-критичні дослідження ми дійшли висновків:
-          Формування вмінь фонетичного аналізу – складний процес, який потребує використання різноманітних методів і прийомів. Процес формування вмінь фонетичного аналізу складається з двох етапів. На першому  учні засвоюють знання про систему вокалізму й консонантизму, на другому відбувається формування на їх основі вмінь фонетичного аналізу. На етапі формування вмінь найефективнішими є тренувальні методи навчання, а саме вправи.
-          Фонетичний аналіз учені розглядають по-різному:  прийом звукобуквеного аналізу, фонетичний розбір, фонетико-графічний розбір. Він передбачає вироблення в учнів навичок сприймати на слух особливості звуків мови й умінь розчленувати слово на склади та звуки, навичок запису слів фонетичною транскрипцією, умінь  характеризувати звуки, умінь комплексного фонетичного аналізу.
-          Вміння фонетичного аналізу слів узагальнюють теоретичні знання з фонетики і сприяють формуванню фонетичних, орфоепічних та орфографічних навичок.
Проаналізувавши програму й підручник (Бондаренко Н.В. Українська мова: підручник 5 класу загальгоосвіт. навч. закладів з навчанням рос. та пол. мовами) ми дослідили, що особливість  курсу вивчення фонетики у зв’язку з орфографією, орфоепією і графікою полягає в цілеспрямованості  більшості практичних завдань на формування орфоепічних й орфографічних умінь. Серед 169 вправ, які подані у підручнику, лише 27, що складають 16% спрямовані на формування вмінь фонетичного аналізу,  тому ми розробили й запропонували систему вправ, яка:
-          спрямована на формування вмінь фонетичного аналізу слів української мови 5 класу шкіл з російською мовою навчання; базується на теоретичних засадах методики навчання української мови в школах з російською мовою навчання;
-          розроблена за класифікацією В.Онищука містить: підготовчі вправи з метою актуалізації знань про систему консонантизму й вокалізму; вступні  вправи з метою розрізнення звуків й осмислення їх ролі; тренувальні вправи з  метою засвоєння знань і закріплення вмінь; завершальні вправи спрямовані на розв’язання завдань творчого характеру й перевірку сформованих вмінь й навичок.
   На нашу думку, розроблена система вправ відповідає  вимогам програми мовної змістової лінії  й  забезпечує засвоєння знань про систему вокалізму й консонантизму та формування на їх основі вмінь фонетичного аналізу. Вона ґрунтується на принципі від простого до складного й стане корисним додатковим матеріалом для вчителів, які викладають українську мову в школі з російською мовою навчання в п’ятому класі.
Література
1.       Бакум З.П. Система завдань і вправ для формування  мовної особистості на профільному рівні навчання фонетики / З.П. Бакум //  Філологічні студії : збірник наукових праць. – Кривий Ріг : Видавничий дім, 2010. – №4. – С. 140 – 149
2.      Демидова К.И. Современный русский литературный язык : учеб. пособие / К.И. Демидова, Т.А. Зуева. – 3-е изд. – М.: Флинта: Наука, 2007. – 320 с.
3.      Дудников А.В. Современный русский язык: учеб. для филол. спец. вузов союзных и авт. респ./ А.В. Дудников. – М.: Высш. шк., 1990. – 424 с.
4.      Методика викладання української мови в середній школі: навч. посібник / І.С. Олійник, В.К. Іваненко, Л.П. Рожило, О.С. Скорик; за ред. І.С. Олійника. – 2-ге вид., перероб. і доп. – К.: Вища школа. Головне вид-во, 1989. – 439 с.
5.      Методика навчання рідної мови в середніх навчальних закладах: підручник для студентів філологів / М.І. Пентилюк, А.К. Галетова, С.О. Караман, Т.В. Коршун, А.В. Нікітіна, І.П. Лопушинський; за ред. М.І. Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2000. – 264 с.
6.      Немченко В.Н. Введение в языкознание: учебник для вузов / В.Н. Немченко. – М.: Дрофа, 2008 . – 703 с.
7.      Сучасна українська літературна мова: підручник / за ред. М.Я. Плющ. –  К.: Вища школа, 1994. – 414 с.
8.      Сучасна українська літературна мова: підручник для студ. філ. спец. вищих навч. закладів / А.П. Грищенко, Л.І. Мацько, М.Я. Плющ, Н.І. Тоцька, І.М. Уздиган; за ред. А.П. Грищенка. – 2-ге вид., перероб. і допов. – К.: Вища школа, 1997. – 493 с.
9.      Хорошковська О.Н. Лінгводидактична система початкового навчання української мови у школах з російською мовою викладання / О.Н. Хорошковська. – наукове вид. – К.: ВАТ.УкрНДІПСК, 1999. – 306 с.                                   

Тетяна Кріпакова
студентка групи УМ-3
Науковий керівник:
старший викладач
 Ковтун І.М

Немає коментарів:

Дописати коментар