вівторок, 4 березня 2014 р.

ЗБІРКА БРАТІВ КАПРАНОВИХ «КОБЗАР 2000» ЯК СУЧАСНА ІГРОВА ІНТЕРПРЕТАЦІЯ ПОЕЗІЇ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА



Міжвузівські студентські наукової читання
«З погляду вічності», присвячені 200-річчю
від дня народження Тараса Шевченка


Художня творчість Віталія та Дмитра Капранових – активних діячів сучасного літературного процесу – не має належного відображення в літературознавчих дослідженнях, що зумовлює актуальність даної роботи. Брати Капранови вдаються до самоаналізу: «…творчість ми будуємо на продовженні класичної традиції у літературі <…>Щоб нащадки не думали, що в Україні в наші часи жили тільки прищаві постмодерністи» [3]. Проте їхній роман-збірка «Кобзар 2000» має ряд ознак постмодерної літератури. Мета статті – довести, що брати Капранови є представниками літератури постмодернізму (на матеріалі зазначеної збірки).

Книга Капранових має чіткий розподіл аудиторії – частини «Soft» (жіноча) та  «Hard» (чоловіча), що зумовлює різну проблематику. Чіткий розподіл виявляється й в образній системі: у жіночій частині домінує образ закоханої тендітної жінки; вияви ірреального трактуються як засіб самопізнання. У частині для чоловіків головним є образ чоловіка-воїна, який бореться зі всіма проявами зла, жінка в цій частині постає демонічною.
Автори так пояснюють назву книги: «Чому «Кобзар»? Бо це збірка історій, адже Шевченко теж мав на увазі людину, що розповідає історії, називаючи збірку поезій «Кобзарем» [4]. Інтертекстуальність як ознака постмодерної літератури виявляється як у назві книги, так і в назвах творів: «Катеринка», «Розрита могила», «Сон» та ін. Настанова на гру є визначальною для всієї збірки. Гра простежується й на рівні змісту та форми: «Катеринка» Капранових відповідає «Катерині» Шевченка, проте замість знедоленої покритки Катерини брати Капранови показують сучасний пристрій «катеринка», що допомагає головній героїні відчути себе господаркою власного життя, яка не відчуває потреби у дозволі користування буттям. «Причина» Капранових – ремінісценція назви балади Т. Шевченка «Причинна», проте за змістом твори протилежні: образу сумної, знедоленої дівчини Капранови протиставляють образ сильної жінки. Їхня героїня ніби грається з долею, кидає їй виклик: «…вона своїм потужним полем наче провокує все навкруги. Впливає на людей, на тварин, на все» [2, 193-194].
Змінна функція образу оповідача, прийоми монтажу як ознаки постмодерної літератури наявні в оповіданні «Гайдамака»: герой розповідає про трагедію так, як бачить сам. Монтаж епізодів як основа композиції твору виявляється у сплетінні двох часових площин (минулого з теперішнім). Минуле вривається в теперішнє уривками: «І тут світ зник з моїх очей. Перше, що я побачив, була посмішка. Пекельна, диявольська посмішка, вона затулила собою все навкруги. <…> А потім в одну мить я немов прозрів і побачив широке вікно диспетчерської, побачив вертольоти…»  [2, с.36].
Іронія стає основним засобом зображення в оповіданні «Дівочії ночі», де головна героїня – сукуб, позбавлений духовного, аморальний, на відміну від героїні шевченківського твору «Дівичії ночі».
Отже, всупереч твердженням братів Капранових, у збірці «Кобзар 2000» наявні такі характерні ознаки постмодерної літератури як інтертекстуальність, настанова на гру, ремінісценції, іронія, прийоми монтажу.
Список використаних джерел
1. Капранови В. і Д. Кобзар 2000 + Нові розділи + Найновіші розділи. Soft: роман / Брати Капранови. — К.: Гамазин, 2010. — 401 с.; 2. Капранови В. і Д. Кобзар 2000 + Нові розділи + Найновіші розділи. Hard: роман / Брати Капранови – К. Гамазин, 2010. – 479 с.; 3. Капранови В. і Д. Ми творимо літопис таким, аби нащадки не думали, що в Україні жили тільки прищаві постмодерністи // Арт-Вертеп. Інтерв’ю братів Капранових. – Режим доступу: http://artvertep.com/print?cont=7393; 4. Падалко В. Видавниче життя / В. Падалко // Книжковий огляд. – 2002. – № 1. – С. 2-3.



Поліна Харитонова (Севастопольський міський гуманітарний університет, студентка)

Наук. керівник – доц., к. філол. наук Макаренко Л.В.

Немає коментарів:

Дописати коментар